Ouder worden gaat soms gepaard met het verlies van mobiliteit. Niet meer zelf met de auto of de fiets kunnen rijden of moeilijkheden ondervinden bij het nemen van de bus, zorgen ervoor dat sommige ouderen zich moeilijker kunnen verplaatsen. En dat leidt wel eens tot kopzorgen. Angelo Meuleman, expert voor gedeelde mobiliteit bij Mpact (tot voor kort bekend als Taxistop), vertelt hoe de Minder Mobielen Centrale dat probleem voor velen verhelpt. En Staf Struyven, vrijwilliger bij de Minder Mobielen Centrale en Helga Loos, gebruiker van de Minder Mobielen Centrale, doen hun verhaal. 

Van deur-tot-deur 

Sinds 1975 zet de organisatie Mpact in op het efficiënt gebruik van mobiliteit en wonen. Naast een carpoolplatform en initiatieven rond huisruil en woningoppas, ontwikkelde Mpact in 1982 de Minder Mobielen Centrale. Mensen die zich niet meer zelfstandig kunnen verplaatsen, kunnen via de Minder Mobielen Centrale een beroep doen op een vrijwilliger die hen naar hun bestemming brengt.  

“De Minder Mobielen Centrale vervoert mensen van deur-tot-deur”, vertelt Angelo Meuleman, expert voor gedeelde mobiliteit bij Mpact. “Sommige chauffeurs gaan zelfs nog een stapje verder, en ondersteunen de gebruiker al van in de woning tot op de bestemming. Wie gebruik wil maken van de Minder Mobielen Centrale, betaalt jaarlijks lidgeld. Daarbovenop betaalt de gebruiker per rit een kilometervergoeding aan de chauffeur.” 

Lager inkomen en beperkte mobiliteit 

De gemiddelde leeftijd van de leden van de Minder Mobielen Centrale is 85 jaar. “De Minder Mobielen Centrale is niet voor iedereen toegankelijk”, verklaart Meuleman. “De dienst richt zich tot personen met een beperkte mobiliteit én een beperkt inkomen. We zijn er niet om te concurreren met andere aanbieders, zoals het openbaar vervoer of taxidiensten. Wel willen we ervoor zorgen dat mensen die door de mazen van het net glippen, toch een vervoersoplossing hebben.” 

“We richten ons tot personen met een beperkte mobiliteit én een beperkt inkomen. Zij glippen vaak door de mazen van het net en vinden zo toch een vervoersoplossing”

Angelo Meuleman, expert voor gedeelde mobiliteit bij Mpact

Gebruikers komen meestal via hun gemeente terecht bij de Minder Mobielen Centrale. “We zijn in iets meer dan tweehonderd gemeenten actief”, knikt Meuleman. “Op vraag van een gemeente of een andere organisatie bieden we ondersteuning om de dienst op te starten.” 

“De gemeente staat zelf in voor het contact met de vrijwilligers en gebruikers. Wij verzorgen enkel de opstart van de dienst, de software waarmee de gemeente de ritten kan beheren en de verzekering. Daarnaast organiseren we vanuit Mpact ook vormingen voor alle chauffeurs over gemeenten heen. Die vormingen gaan over thema’s zoals hef- en tiltechnieken, communicatiemethoden of een heropfrissing van de verkeersregels.”  

450.000 ritten per jaar 

Als een gemeente een Minder Mobielen Centrale wil opstarten, staat de gemeente zelf in voor het personeel dat de Centrale beheert. “In tijden van besparingen is het niet evident om extra personeel aan te werven”, bevestigt Meuleman. “Dat gemeenten dat toch doen, appreciëren we. De vervoersbehoefte is tenslotte groot. Voor de coronapandemie werden er zo’n 450.000 ritten per jaar georganiseerd via de Minder Mobielen Centrales.” 

“We zijn in iets meer dan tweehonderd gemeenten actief. Op vraag van een gemeente of een andere organisatie bieden we ondersteuning om de dienst op te starten”

Angelo Meuleman, expert voor gedeelde mobiliteit bij Mpact

Van een ritje naar de supermarkt tot een familiebezoek of een kappersafspraak, er kan voor verschillende gelegenheden een beroep gedaan worden op de Minder Mobielen Centrale. “Niet alleen het vervoer is belangrijk voor de gebruikers”, vertelt Meuleman. “Ook het sociaal contact is mooi meegenomen. Veel mensen zijn blij dat ze op deze manier naar buiten kunnen, een praatje kunnen maken en een activiteit kunnen doen. Vaak is de rit even belangrijk als de bestemming.” 

De chauffeurs zijn voornamelijk jong gepensioneerde vrijwilligers die graag rijden. Maar voldoende chauffeurs vinden is niet altijd makkelijk. “Onze vrijwilligers zijn vaak mensen die graag met de wagen rijden en een zinvolle tijdbesteding zoeken wanneer ze met pensioen zijn”, vertelt Meuleman.

“Veel mensen zijn blij dat ze op deze manier naar buiten kunnen, een praatje kunnen maken en een activiteit kunnen doen. Vaak is de rit even belangrijk als de bestemming”

Angelo Meuleman, expert voor gedeelde mobiliteit bij Mpact

“Maar diezelfde vrijwilligers hebben ook tal van andere hobby’s en activiteiten. Een van de belangrijkste opdrachten van de gemeenten, is dus de vrijwilligers tevreden houden. Dat doen ze bijvoorbeeld door hen regelmatig in de bloemetjes te zetten. Het contact tussen de gebruiker, de chauffeur en de lokale centrale is erg belangrijk om de kwaliteit van de dienst in stand te houden.” 

Staf Struyven (72) is vrijwilliger bij de Minder Mobielen Centrale Turnhout 

Staf Struyven: “Jaren geleden ging mijn moeder op een georganiseerde vakantie. Er waren daar verschillende vrijwilligers die voor de maaltijden, uitstappen en activiteiten zorgden. Toen ik met pensioen ging, wilde ik iets om handen hebben. Geïnspireerd door de vrijwilligers op die vakantie, besloot ik om ook vrijwilligerswerk te doen. Zo kwam ik in contact met de Minder Mobielen Centrale Turnhout.” 

“Sinds 2016 zet ik mij, behalve op maandag en woensdag, in voor de Minder Mobielen Centrale. Hoewel het vooral ouderen zijn, zijn er ook mensen met een beperking die gebruikmaken van de dienst. Ik breng hen naar de kapper, de winkel, de kinesist of naar hun familie. Sinds de coronapandemie zijn mijn ritten jammer genoeg met meer dan de helft verminderd.”  

“Ik doe het vrijwilligerswerk niet om een centje bij te verdienen, maar voor de voldoening die ik krijg nadat ik iemand heb kunnen helpen”

Staf Struyven, vrijwilliger Minder Mobielen Centrale

“De verplaatsingen gebeuren met mijn persoonlijke wagen, en behalve een kilometervergoeding krijg ik geen compensatie. Ik doe het vrijwilligerswerk dan ook niet om een centje bij te verdienen, maar voor de voldoening die ik krijg nadat ik iemand heb kunnen helpen.” 

“Even geleden werkte ik mee aan een onderzoek over eenzaamheid bij alleenstaande ouderen. Daaruit bleek dat veel ouderen eenzaamheidsgevoelens hebben. Door gebruik te maken van de Minder Mobielen Centrale, kunnen mensen eens babbelen met iemand. En ook ik vind het belangrijk om contact te hebben met de mensen die ik vervoer. Je leest het, hier zit een enthousiaste vrijwilliger!” 

Helga Loos (79) schakelde na een beroerte de hulp in van de Minder Mobielen Centrale Schilde 

Helga Loos: “Na een beroerte mocht ik zes maanden niet met de auto rijden. Mijn man was toen nog als huisarts aan de slag en kon me niet altijd naar het ziekenhuis of mijn vrijwilligerswerk brengen. Daarom begon ik gebruik te maken van de Minder Mobielen Centrale.” 

“De Minder Mobielen Centrale is een voordelige oplossing voor mensen die zelf niet met de auto kunnen of mogen rijden. Een taxi nemen is vrij duur, en gebruikmaken van het openbaar vervoer was voor mij op dat moment fysiek niet mogelijk. Dat levert al eens problemen op als je ergens moet geraken. De Minder Mobielen Centrale biedt dan oplossingen.” 

“Mijn chauffeur heeft me laten inzien dat je door zo’n engagement echt het verschil kan maken!”

Helga Loos, gebruiker van de Minder Mobielen Centrale

“Niet alleen was het vervoer gemakkelijk, ook deed het contact met de chauffeur mij deugd. Ik werd meestal opgepikt door dezelfde vrijwilligster en we konden het goed met elkaar vinden. Als ze mij ergens naartoe bracht, bleef ze zelfs ter plaatse wachten. Zo kon ze mij nadien probleemloos weer naar huis voeren.”

“Ik sluit niet uit dat ik mij ooit zelf als vrijwilliger aanmeld bij de Minder Mobielen Centrale, want mijn chauffeur heeft me laten inzien dat je door zo’n engagement echt het verschil kan maken!” 

Ook gebruik maken van de Minder Mobielen Centrale?

Neem een kijkje op mindermobielencentrale.be.