Motena in Roeselare biedt naast woonzorgcentra, lokale dienstencentra, kinderopvang, assistentiewoningen en therapeutische zorg, onder de naam Kotee ook thuiszorgdiensten aan. Die bevat onder andere poethulp, thuisverpleging en een klusjesdienst. Maar wat het meest in het oog springt, zijn hun maaltijden aan huis. Die worden niet enkel geleverd, de chauffeur blijft desgewenst ook mee-eten. En ouderen kunnen er ook voor kiezen om mee op ronde te gaan.  

Eenzaamheidsgevoelens bij klanten 

Na een bevraging in 2016 werd duidelijk dat ongeveer 64% van hun klanten regelmatig alleen eet. Maar liefst 73% daarvan eet zelfs altijd alleen. Dag in, dag uit. Bovendien gaf bijna de helft van alle klanten aan zich soms eenzaam te voelen. Een signaal voor de medewerkers om het over een andere boeg te gooien. Ze wilden niet langer enkel focussen op het rondbrengen van maaltijden aan huis, maar kijken wat ze nog meer konden betekenen voor klanten.  

En zo ontstond het idee om als medewerker mee aan tafel te schuiven, als de klant dat wenst. Heel eenvoudig, maar wél effectief en efficiënt. Het volledige concept groeide uit tot een mooi en warm verhaal. Een verhaal waarbij klanten konden rekenen op extra tijd van de medewerkers en een goed gesprek. Daarvoor hoeft de klant niet extra te betalen.  

Maaltijden aan huis én tafelgenoot 

Sinds 2016 is er bij Kotee één verantwoordelijke chauffeur per ronde. Die chauffeur kent de klanten en kan inschatten of een oudere eenzaamheidsgevoelens ervaart en nood heeft aan een babbel. Als ook die persoon aangeeft dat het fijn zou zijn om samen met de chauffeur te eten, dan bekijken ze op welke dag dat het makkelijkst is.  

Naast een babbel, schenkt de chauffeur de klant ook een mandje. ‘Het mandje’ heeft twee doelen: het etentje én voor de oudere, én voor de chauffeur aangenaam maken. Het bevat naast de maaltijden ook onderleggers, borden, bestek, glazen en water. Allemaal zaken die de avond nog warmer en gezelliger maken voor de klant. Bovendien zorgt het mandje ervoor dat ook de chauffeur ontspannen kan eten, want niet bij alle klanten is het even netjes. Dankzij ‘het mandje’ is hij zeker dat hij uit een proper bord eet.  

Klant kan mee op ronde 

Van zodra dat gezellige eetmoment afgerond wordt, vertrekt de chauffeur en is de klant opnieuw alleen thuis. Dat kan die eenzaamheidsgevoelens weer aanwakkeren. Daarom besloot het team nog een stapje verder te gaan, namelijk de klanten de kans bieden om mee te gaan op ronde. En dat was van meet af aan een succes! Steeds vaker werd het ‘samen eten’ een combinatie van de maaltijd met een ritje door de buurt.  

“Het samen eten is tof, maar nadien blijven veel klanten binnen hun vier muren of komen ze amper verder dan de hoek van hun straat” 

Chauffeur Kotee

Doordat ouderen meegaan op ronde, beleven ze hun buurt opnieuw. Soms houden ze halt bij hun vorige woning of vroegere school. Het zijn kleine zaken, maar ze betekenen veel voor de klant.  

Opstapje naar het dienstencentrum 

Maar daar blijft het niet bij. Ouderen die nood hebben aan een netwerk en meer sociaal contact, kunnen met de chauffeur meerijden naar het lokaal dienstencentrum. Daar eten ze dan samen. Voor de klant is dat vaak een eerste kennismaking met het dienstencentrum. Veel ouderen ervaren drempels om alleen een dienstencentrum binnen te wandelen, maar nu kunnen ze er samen met hun chauffeur een eerste keer gaan eten. Ze leren op die manier niet alleen het dienstencentrum kennen, maar ook andere bezoekers. Er zijn verschillende klanten die nu meermaals per week naar het dienstencentrum gaan en er deelnemen aan diverse activiteiten.  

“Veel ouderen ervaren drempels om alleen een dienstencentrum binnen te wandelen, maar nu kunnen ze er samen met hun chauffeur een eerste keer gaan eten”

Motena

Het volledige concept van het mee-eten, het deelnemen aan een ritje en het eten in het lokaal dienstencentrum, wordt binnen Kotee benoemd als ‘kleine gestes’. Die lijn willen ze in de toekomst ook doortrekken naar de poetsdienst, de dienst thuisverpleging en de klusdienst. “Aan iedere dienstverlening willen we een extra meerwaarde koppelen. Die extra dimensie maakt ons tot wie we vandaag de dag zijn. Een organisatie die dat tikkeltje extra wil bieden aan de klant”, aldus Kotee.  

Dit artikel werd geschreven door Kotee. Kotee is de thuiszorgpoot van Motena. De organisatie omvat alle thuiszorgdiensten, zoals maaltijden aan huis, thuisverpleging, poetsdienst, klusdienst en assistentiewoningen. Alle inwoners van (deelgemeenten van) Roeselare, Moorslede, Zonnebeke, Staden, Lichtervelde, Hooglede en Ledegem (incl. deelgemeenten van de opgesomde gemeentes) kunnen maaltijden bestellen bij Kotee.