De nood aan een luisterend oor leeft bij velen. Dat weten ze bij Tele-Onthaal maar al te goed. Op een dag krijgt de organisatie zo’n 330 oproepen, voor een babbel over grote en kleine kopzorgen. En tijdens de coronacrisis zijn dat er nog veel meer. 613 vrijwilligers staan 7 op 7, 24 op 24 klaar. Martine is 70 jaar, woont in Antwerpen en is een van die luisterhelden. Voor een keer doet ze zelf haar verhaal.

Een luisterend oor kan rust brengen

Martine: “Tijdens mijn beroepsleven heb ik altijd gewerkt in de zorgsector. Daar ervoer ik heel vaak dat een ‘deugddoend’ gesprek zoveel verheldering en rust kon geven. Toen ik een vijftal jaar geleden met pensioen ging, voelde ik na mijn actieve loopbaan de behoefte om toch nog een stukje van mijn vrije tijd te benutten om er voor anderen te zijn en een luisterend oor te bieden.”

“Toen ik met pensioen ging, voelde ik de behoefte om toch nog een stukje van mijn vrije tijd te benutten om een luisterend oor te bieden.”

Martine

Martine: “Een familielid suggereerde me Tele-Onthaal. Het heeft me toch enkele lange en grondige gesprekken gekost om er mijn engagement van te maken, want het is geen vrijblijvende beslissing: vier uur per week tijd vrijmaken om er te zijn voor anderen en bereid zijn om veel te geven. Maar achteraf gezien ook veel te krijgen. Vijf jaar meewerken met Tele-Onthaal heeft mijn eigen ‘kleine’ wereld geopend naar de ‘kleine’ wereld van anderen. Soms confronterend, vaak verrijkend.”

“Heb je even voor mij?”

Martine: “Soms vraagt een beller of ik even tijd heb. Alles moet vandaag de dag namelijk snel gebeuren en tijd om je verhaal te doen, is er vaak niet meer. Tele-Onthaal geeft mensen die tijd, dag en nacht. Zij krijgen de ruimte om een moeilijk of pijnlijk verhaal, anoniem, kwijt te kunnen. Wetende dat er aan de andere kant iemand luistert, steunt en mee zoekt.”

Martine: “Een telefoongesprek duurt bij ons gemiddeld twintig minuten, vaak ook langer. Dat geeft tijd om vertrouwen te vinden. Het luisterend oor helpt mensen al een heel eind verder op weg. Aan de telefoon horen we vooral volwassenen en ouderen. Mensen die in ‘klemmende’ relaties vastzitten en door loyauteit of onzekerheid geen andere keuze hebben, oproepers die worstelen met depressieve gevoelens of zelfmoordgedachten of een weduwe die na vijf jaar nog dagelijks huilt om haar overleden echtgenoot. Bij Tele-Onthaal zijn er geen taboes: hier kan je werkelijk over alles praten.”

“Bij Tele-Onthaal zijn er geen taboes: hier kan je werkelijk over alles praten.”

Martine

Martine: “Daarnaast biedt Tele-Onthaal chathulp aan, daarmee bereiken we vooral jongeren. Ik combineer beiden. Als ik met jonge chatters praat, raken hun onzekere, angstige verhalen mij. Verhalen over hun relaties met schoolvrienden of moeilijke situaties thuis. Allemaal verhalen die voor jonge kinderen niet gemakkelijk te dragen zijn. En ook eenzaamheid is bij jongeren een realiteit. “

Een warm nest

Martine: “Bij Tele-Onthaal geef ik echt tijd aan de ander. De omkadering die ik er als vrijwilliger krijg is ook uniek: de basisopleiding en de stage in het begin van je traject als kandidaat-vrijwilliger zijn zo verrijkend. Je wordt omringd door professionele medewerkers, ook na je opleiding. Er is veel ruimte voor opleiding en coaching. En je komt als vrijwilliger terecht in een warm nest, met gelijkgestemde zielen, waar ook echte vriendschapsbanden kunnen ontstaan.”

Meer informatie

Wil je vrijwilliger worden bij Tele-Onthaal? Surf naar www.tele-onthaal.be.

Of heb je zelf nood aan een luisterend oor? Bel 106 of chat via www.tele-onthaal.be.

Lees ons artikel over het stijgend aantal telefoontjes van ouderen naar Tele-Onthaal tijdens de coronacrisis.